Działaj

Dzisiejszym wpisem kończymy podsumowanie najważniejszych dla życia niespiesznego działań. Także tutaj, jak zauważyła w komentarzu przy poprzednim wpisie jedna z czytelniczek, znajdą się pozornie niezwiązane ze sobą tematy. Dotykają różnych obszarów naszego zaangażowania, ale czyż takie nie jest właśnie nasze życie? Codziennie poruszamy się w wielu materiach, podejmujemy decyzje, realizujemy plany. Jesteśmy ludźmi.

Odważ się!

Tysiące myśli w głowie, planów, marzeń a obok tego strach. Na początku pojawia się jak mała kropka, delikatny cień i nawet o nim nie myślimy. Potem rośnie tak, że z obawy przed niepowodzeniem rezygnujemy. Dlatego namawiam aby działać, próbować. Nie uda się raz, uda się kolejny, a może dopiero trzeci. To jak z jazdą na rowerze, wypracowane umiejętności wchodzą w nawyk i stają się codziennością.

Rób, co w Twojej mocy. Nie ustawaj

Skoro się powiedziało A, to trzeba powiedzieć B.Każda kolejna próba przynosi nowe możliwości. Wyobraźmy sobie sprintera, który w połowie biegu stwierdza: chyba nie dam rady, schodzę z bieżni, albo kucharza, który poddaje się w połowie posiłku, bo dodał trochę za dużo soli. Nie trzeba być zawodowym kucharzem, żeby przydarzyła się taka sytuacja, ale czy to jest powód do poddania się? Zdecydowanie nie.

Kochaj, odpuszczaj, wybaczaj, ekscytuj się

Czyli po prostu wybieraj dobre emocje. Pozwól im wybrzmieć, czasem głośno. Jeśli czytasz uważnie moje wpisy na pewno znasz sposób, jak to zrobić aby towarzyszyły Ci te, które wzmacniają. Wiesz, jak zaczynać dzień i jak kończyć, jak zbierać powody do radości i powiększać swoją moc. Dzisiaj zachęcam do wyrażania ich w wyrazisty sposób. Pozwólmy sobie na szczęście, które jak wiadomo nie oznacza nieustającej radości, ale świadomość tego, co w naszym życiu ważne i co sprawia, że czujemy się silni.

Zrób przerwę

Zarówno nasze ciało, jak i nasz umysł potrzebują odpoczynku. Od wysiłku fizycznego, od intensywnej pracy umysłowej a także od myśli, które zaprzątają naszą świadomość. Często podczas warsztatów spotykam się z pytaniem, jak radzić sobie z bezsennością, jak kłaść się wieczorem i nie popaść w spiralę natrętnych myśli, które w żaden sposób nie dają zasnąć. Przywołuję wtedy doświadczenia żołnierzy, którzy muszą odpocząć aby przeżyć a z drugiej strony lęk o życie zdecydowanie to utrudnia. Kierują całe swoje skupienie i uwagę na poszczególne części ciała, zaczynając od stóp. Myślą o masażu, relaksie, odpoczynku. To pozwala im oderwać myśli od zagrożenia i zasnąć. Na szczęście, nas nie dotyczą aż tak ekstremalne warunki, ale warto ten sposób znać i wykorzystywać wtedy, kiedy nasza podświadomość podsuwa nam natrętne myśli. Odpoczywajmy zatem.

Podziel się, także dobrym słowem

Podziel się wiedzą, doświadczeniem. Daj innym to, co masz, a zobaczysz, że wróci wszystko w dwójnasób. Po Internecie krąży takie piękne sformułowanie: Jeśli ci się powiodło, zbuduj dłuższy stół a nie wyższy mur. Umiejętność zadbania o innych to także zdolność do dzielenia się, tym co dobre, szlachetne, mądre. Można podzielić się swoim czasem, pomagający tym, którzy potrzebują wsparcia. W ramach wolontariatu albo całkiem prywatnie, w rzeczach wielkich, jak ogólnopolskie akcje, albo w malutkich jak przytrzymanie drzwi sąsiadce, która nie radzi sobie z zakupami. Wspaniałą pomocą są też słowa. Wsparcie w chwilach trudnych, podsunięcie kierunku działania, a czasem po prostu wysłuchanie.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *